11 de maig 2016

Colònies

El passat dijous 21 i divendres 22 els alumnes de l’escola l’Àlber de cicle mitjà i cicle superior vam anar de colònies a Pujalt.
Per anar a aquestes colònies, el dijous vam haver de matinar més ja que l’autobús marxava a les 8:30 de comptes de les 9. Quan vaig arribar eren les 8:30 en punt ja estaven tots a l’autobús, però les meves precioses amigues em van guardar un espai per a que em pogués asseure.
L'autobús que ens va venir a buscar aquell dia i que ens va acompanyar totes les colònies, era un autobús de classe alta i una mica luxós ja que tenia el sostre de vidre per a poder observar el cel, carregadors per a poder connectar el mòbil, teles plegables,etc.
Els viatge durava més o menys una hora i mitja però no se’ns va fer gaire llarg ja que vam estar parlant i jugant tota l’estona.
Quan ja vam arribar a l’observatori ,que seria on faríem tots els tallers, l’autobús va parar i tots vam baixar. En aquell moment i casi durant tot el mati va ploure, jo no em vaig mullar ni tenir fred ja que portava l’anorac i el paraigües a la motxilla petita que seria la que utilitzaríem durant el mati.
Per a poder esmorzar en un lloc tranquil, on no molestar i no mullar-nos, vam anar a una sala que era de l’observatori per a utilitzar en situacions com aquestes. A dins de la caseta vam esmorzar tranquil·lament i quan ja tots vam acabar, i era l’hora de començar els taller, vam agafar les motxilles, ens vam posar l’anorac i tot seguit al sortir vam obrir el paraigües ja que ens esperava una curta caminada d’uns cinc minuts cap a l’observatori.
Quan vam arribar a l’observatori, nosaltres, els de cicle superior vam començar a fer el taller dels experiments amb l’Albert, el nostre apreciat monitor ,que ens faria taller durant les colònies. El taller que ens esperava en aquells moments era un taller molt divertit i interessant que era solament d’experiments, però no només experiments sense sentit sinó eren tot d’experiments que consistien tots en l’atmosfera, l’aigua, l’escalfor, la pressió,etc. Aquells tallers van ser molt divertits ja que ens ho explicava d’una manera divertida i interessant, el que més ens va agradar a tots va ser un experiment que constava en fer un núvol dins d’una botella, col·locar un paper com si fos la tapa del got, que estava ple d’aigua, i girar-lo a veure si s’aguantava, i entre aquests molts més altres.
El següent taller i últim del matí del primer dia, el vam fer amb el Bernat, consistia en fer un anàlisis més o menys complert del temps que feia en aquell moment; temperatura, humitat, direcció del vent, del estat del terra, dels núvols que hi havia al cel, etc. Primer ens va explicar com es calculava i què significava cada part i quan ja vam acabar aquesta part, que era la més avorrida ja que era la teoria, vam anar a la practica on vam sortir al carrer, però de comptes de fer-ho amb els aparells que tenien ells automatitzats, nosaltres ho vam aprendre a fer manualment. La veritat és que aquest taller no em va agradar tant com el dels experiments ja que era més avorrit.
Desprès de fer tots els tallers del matí vam tornar a la caseta on havíem esmorzat, però per a dinar. A dinar ens ho vam passar molt bé ja que vam parlar i riure molt ,no moltíssim.
Desprès de dinar va sortir el sol però encara no ens van deixar anar a fora a jugar ja que estava molt moll. Però vam jugar igualment, durant una llarga estona vam jugar a les cadires; cada curs feia una partida, però nosaltres els més grans de l’escola, els de sisè, no la vam poder fer ja que..... Quan vam començar a jugar tot era molt normal , vam començar per tercer i continuar per quart, però a quart no va ser tot normal mentre s’asseien va caure una cadira que al aixecar-la ja no tenia quatre potes, en tenia 3 ja que una s’havia trencat. A cinquè, cap a les últimes rondes, l’Eduard es va asseure ràpidament en una cadira per a no quedar eliminat i tot seguit va caure de cul, ja que se li va trencar una pota de la cadira.
Com que a fora ja s’havia assecat una mica ens van deixar sortir fins que va arribar l’hora de tornar a fer la curta caminada cap a l’observatori, però aquesta vegada sense paraigües.
A la tarda vam fer dos tallers més, el primer que vam fer va ser una caminada pel poble de Pujalt i pels camins per a recórrer tot el sistema solar i anar trobant els planetes. Aquests recorregut el vam fer perquè ens féssim una idea de com estan separats els planetes en metres però si nosaltres caminàvem dos-cents cinquanta metres entre el sol i mercuri, a la realitat hi havia 250.000 quilometres; també ho vam fer per a veure la diferencia de mida dels planetes ja que els van fer tots a la mateixa escala; s’ha de reconèixer, el recorregut va ser bastant divertit.
Quan vam acabar el recorregut vam tornar a l’observatori per a fer el següent taller que constava d’observar el sol a traves d’un telescopi especial. Ens van explicar les normes del telescopi ja que no el podíem moure ni un mil·límetre perquè estava seguint el recorregut del sol i si nomes s’hagués mogut un mil·límetre haurien de tornar a configurar-lo durant una hora. També ens va explicar que podíem observar el sol gràcies a un filtre que portava el telescopi, perquè sinó només de mirar-lo fixament un segon se’ns cremaria la retina de l’ull, i això tenia conseqüències molt greus.
Quan ja eren les set tots estàvem molt contents ja que era la hora d’anar a la casa de colònies i instal·lar-nos a les habitacions. Quan vam arribar tots ens vam quedar una mica bocabadats del enorme que era i del bon estat. Entre tots els alumnes i professors vam utilitzar quatre habitacions, una de trenta-dos per als nens, una de deu per a les nenes de cicle superior, una devuit per a les nenes de cicle mitjà i la ultima una de 4 per atots els professors.
Quan ja vam acabar d’instal·lar-nos vam anar sopar, durant sopar vam fer un brindis on l’Anna Vilella de beure’s l’aigua, del riure la va escopir. Desprès de sopar vam anar a l’habitació a agafar l’anorac i tot seguit vam anar cap a l’autobús que ens esperava per a tornar a l’observatori on faríem el taller de nit.
El primer taller de nit que vam fer, va ser observar les estrelles i les constel·lacions i finalment vam observar la lluna amb els telescopis. També va fer diverses fotos amb el telescopi on vam veure la Via Làctia, la lluna, i en una foto, vam tenir molta sort ja que va sortir un satèl·lit.
El segon i últim taller del dia que vam fer van ser més experiments amb l’Albert, que no us explicaré perquè no me’n recordo. ;) . L’únic que recordo és que no van estar gens malament ja que mho vaig passar molt bé.
A la nit, quant vam arribar la casa era la una i ens vam canviar i anar al llit.
Però nosaltres, la Nerea, l’Anna Vilella i jo no podíem dormir. A mi el coixí m’incomodava ja que estava molt utilitzat, i me’l vaig haver de treure. Com que fèiem soroll al parlar va venir unes quantes vegades la professora, però quan venia la professora ens fèiem les dormides encara que ens veia que no dormíem. Fins i tot cantàvem. Quan va venir per penúltima vegada la professora a avisar-nos de que no féssim soroll, quan va marxar l’Anna Vilella va dir: “chiste malo, chiste malo.” I totes vam començar a riure. La ultima vegada que va venir la professora va ser a les dues de la nit i es va quedar a dormir una mitja horeta fins que va marxar i vam decidir dormir perquè ja era tard.
L’endemà al matí ens vam despertar a les sis i mitjà i ens vam canviar. Tot seguit vam anar a esmorzar i vam tornar a agafar l’autobús cap a l’observatori on vam fer els dos últims tallers de les colònies.
El primer taller que vam fer no em va agradar gaire, primer vam anar a veure un aerogenerador, però la següent i ultima activitat del taller va ser la que em va agradar menys ja que vam anar a veure l’abocador de Pujalt, on feia una mica de mala olor i estava tot ple de residus no gaire agradables.
L’últim taller de les colònies i del dia va ser fer un recorregut virtualment per la Via Làctia no gens avorrit on vam poder observar tots els planetes de més a prop i descobrir les curiositats que no sabíem.
Quan va acabar aquests taller vam anar a dinar a la casa de colònies i on finalment vam revisar totes les habitacions per a no descuidar-nos res. Vam carregar les maletes a l’autocar, vam fer la foto de grup i ...........
Vam tornar cap a AUBESA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Durant el viatge m’ho vaig passar molt bé perquè vam parlar i jugar.