24 de maig 2013

Excursió a Cardona

El dia 16 de maig els de 5è i 6è vam anar a Cardona a visitar les mines de sal i el castell. Vam estar dos hores de camí fins arribar a la muntanya de sal.

Primerament vam esmorzar prop d’on vam aparcar el autobús, després, vam anar a fer uns experiments amb la sal, per conèixer-la be. Un dels experiments que vam fer, va ser, havíem de posar dos tipus d’aigües en un got, l’aigua d’un riu i l’aigua de la mar morta( que té molta sal), vam posar primer l’aigua del riu i després la de la mar morta. L’aigua de la mar morta va fer pujar a la del riu, perquè tenia molta sal. N’hi vam fer molts més de experiments, però no van ser tant interesants com aquest. També ens van explicar que la sal que es va trobar a la mina primerament va ser la halita, un dels tres tipus de sals.

Aleshores va ser el moment de baixar cap a la mina, hi vam baixar en un remolc arrossegat per un cotxe. Quan vam arribar a baix va posar-nos els cascos per no prendre mal. Al entrar dins de la mina el nostre guia, en Alex (que també es qui ens va explicar els experiments), ens va explicar que els miners van excavar 1308m sota terra per poder trobar sal, van arribar a suportar més de 50 graus centígrads, el sostre se’ls hi podia caure a damunt en qualsevol moment, hi la quantitat de sal anava disminuint. En aquelles condicions no podien treballar i llavors van decidir tancar la mina.

Vam fer tot el recorregut de la mina,(nomes el primer pis),vam veure moltes estalactites     (són les que surten del sostre) i estalagmites(són les que surten del sòl). Vam veure una cinemàtica de com els miners van anar arrancant cada tros de sal que anaven veient.

Quan vam sortir de la mina vam tornar a pujar en aquell remolc arrossegat per un cotxe. Quan vam arribar on ens deixava el cotxe, vam començar a dinar, aleshores van començar a vindre molts nens de diferents col·legis. Quan vam acabar de dinar vam anar fins al castell.

Allà al castell vam conèixer la nostra guia, es deia Núria. Ens va explicar tot el que sàvia del castell. Ens vam congelar de fred, feia un vent gèlid. Vam entrar a la presó mes antiga que hi havia al castell, també vam veure uns pous on emmagatzemaven l’aigua de pluja, vam entrar a l’església i allí vam fer un joc de ``Rol´´, hi vam participar el Sergi Florensa, l’Anna Barrios, l’Alex Navarro i jo. Era la historia de que el rei fa un pecat i la Abat Oliva li diu que anirà a l’infern si no construeix  una església. Busca a  l’arquitecte més bo, el troba i comença a construir la església, l’arquitecte li demanava cent monedes d’or, al final el rei es decideix i li dona les cent monedes d’or perquè no volia anar a l’infern. Quan vam acabar vam tornar cap a l’autobús i llavors vam anar cap a casa.