24 de maig 2013

Excurció a Cardona

El dia 16 de maig del 2013 tots els alumnes de cicle superior vam anar a Cardona, a visitar la mina de Sal i el castell de Cardona.

Vam arribar i tots estàvem cansats del viatge. Vam esmorzar davant dels edificis de turisme de la mina.
Abans d’entrar a la mina vam anar a estudiar una mica la sal amb cinc experiments molt bàsics. Primer vam estudiar amb els cinc sentits la sal, la vam tastar, olorar, mirar, tocar i escoltar; era salada, no feia olor, era grisosa i una mica transparent, era llisa i no feia soroll.

Després, l’Àlex, el monitor, va triar a la Tresa perquè expliqués l’experiment,  vam mirar la sal a través d’un microscopi, estava feta de petits cubs. A continuació, el monitor em va triar a mi perquè fes el tercer experiment. Vam agafar aigua del riu Cardener (l’aigua era de color groc a causa d’un colorant) i aigua del mar Mort (era de color roig) i, amb una pipeta, vam agafar l’aigua groga i la vam ficar en una proveta i després, lentament, vam ficar aigua de la mar Morta a baix de tot de la proveta, i les aigües no es van barrejar, la de la Mar Morta va fer flotar a la del riu Cardener.

Al quart experiment, gràcies a un paper de filtre, vam separar aigua i sal de l’argila, vam barrejar les tres coses i amb un colador i paper de filtre vam separar l’argila. I en el cinquè experiment vam diferenciar les fulles d’una planta que necessita sal per viure, i que només existeix a Cardona.

Després vam anar cap a la mina, un “Mercedes” 4x4 arrossegava un remolc amb cadires cobert amb unes cortines transparents, vam arribar, vam entrar per una mena de túnel excavat a la muntanya, ens vam ficar un casc blanc i vam començar la visita, vam veure eines dels miners i la sal per les parets, les estalactites blanques de sal i les estalagmites que sortien del terra.

Després del gran viatge a la mina el remolc ens va portar cap a l’autobús i tots cansats vam anar cap a “Aubesa”.

A mig camí, vam parar a un poble que es diu Guissona, vam parar a darrera del Bon Àrea en un parc per descansar i jugar una estona, després vam pujar a l’autobús i vam arribar a Albesa a les 7 i mitja.