17 de febrer 2008

Temps de calçots

Avui hem celebrat l'aniversari del meu germà, Andreu. Hem fet un dinar amb els padrins, que consistia en menjar carn a la brasa i calçots, que a mi m'han agradat molt.
Els calçots són una varietat de cebes tendres. Es solen trobar en les comarques de l'Alt Camp, Baix Camp, Tarragonés i Baix Penedés. S'anomenen calçots perquè s'amuntega la terra al voltant de la ceba quan comença a crèixer, d'això se'n diu calçar, i així s'aconsegueix una tija blanca bastant llarga, que és el que es menja.
Ara és temps de calçots. Els mesos de gener, febrer i març són ideals per consumir-los, perquè estan en plena temporada. És un menjar molt adient per fer a l'aire lliure, perquè es couen amb foc de llenya.
S'acompanyen amb una salsa molt bona, semblant a la salsa romesco, que s'anomena salvitxada. Per a fer-la fan falta ametlles i avellanes torrades, tomàquets madurs, una cabeça d'alls, nyores, una llesca de pa, un bitxo, sal, oli d'oliva i vinagre.
Per a preparar la salsa, primer es rosteixen els tomàquets al forn i les cabeces d'all. Les nyores i el bitxo s'han de posar en remull amb aigua tèbia. Després es torren les avellanes, les ametlles i el pa. Amb un ganivet, s'afegeixen les ametlles, les avellanes i el pa torrat i s'ha de batre tot poc a poc. S'ha d'afegir l'oli poc a poc, mentre es continua batent tot junt. S'ha d'afegir el vinagre i la sal. Les quantitats dels ingredients depenen de la gent que en mengi.
Quan es mengen calçots, s'embruten molt els dits i les mans, però val la pena provar-los perquè són molt bons.

2 comentarios:

Elisabet Solé
Diu ...

Els calçots, amb aquella salsa estàn boníssims, però si algú els vol probar sense, són molt dolents.
Jo crec que és la salsa el que li dóna un gust xapó.
Per cert, a casa meva la salsa la fem diferent, no hi posem ni vinagre, ni bitxo, i em sembla que hi posen algun ingredient més, però ja ho probaré algún dia, pot estar bó.

Xavier Llobera
Diu ...

Quan la meva mare fa calçots no fica bitxo ni vinagre, però jo crec que deuen ser bons tal com els fas tu, algun dia ja li dire a la mare que fico bitxo i vinagre, i ja et dire si són bons o no ho són. I amb això tens rao, els calçots són molt bons.